Tuesday 15 December 2009

Servers en websites...

Ik sta als eenmanszaak, of zzp-er, niet zo vaak stil bij de server waarop/-mee ik werk. Wel erger ik me bont en blauw dat ik geen tijd kan vinden om mijn website bij te houden. Die slobbert er maar een beetje bij en een boel mensen denken notabene dat ik me met andere zaken bezighoudt dan je zou denken.

Nu ben ik in de 10 jaar als consultant al bij zoveel grote bedrijven geweest, Sony, Samsonite, ABN-AMRO, Rabobank, VISA, Novartis, Bayer, Schering, Heidelberger Druck, Telewest, Sony-Ericcsson, etc., dat ik toch wel het een en ander heb opgepikt aan hoe het niet moet. En met dat beetje ervaring heb ik ooit een klein netwerkje bij mij thuis gebouwd. Afgelopen zaterdag zei de (linux) server, die al 3 jaar dienst doet als mail, web, applicatie, ontwikkel, file, print en desktop systeem: doe het lekker zelf.

Opeens merkte ik dat het systeem - welk ikzelf stukje bij beetje in elkaar heb gezet, onmisbaar was. En daar was zelfs door mij aan gedacht: mijn desktop systeem, qua specificaties niet slecht (alhoewel deze in het niet valt bij de server), heeft een 'backup' harde schijf, die - wanneer aangesloten - mail, web, file, print en de desktop diensten overneemt. De backup (externe schijf), gespeeld op het backup systeem, en voila, up-en-running. Al met al was dat 20 minuten werk. Vol verbazing was ik eigenlijk dat ik dat zo snel voor elkaar had. Een simpele maar duidelijk opzet op het systeem, en een duplicaat op de backup. Dat was het.

Ik vroeg me onmiddellijk af hoe het kan dat bij die grote bedrijven, wanneer er eens 1 server uitvalt die maar 1 dienst aanbied, zeg webserver, het makkelijk een uur of 4 duurt voordat deze weer draait. Of printserver: dat kan wel eens een dag of 2 duren.

Uiteraard was dit op een zaterdagavond, pas op maandag kon ik de onderdelen halen, en de server repareren (dat duurde 4 uur). Het terugzetten van alle diensten naar mijn oude vertrouwde server was wederom 20 minuten nadat deze was ingeschakeld.

Deze gebeurtenis heeft mijn doordachte systeem getest en ik moet zeggen: met lof gehaald. Nu alleen die idiote website nog....



Ciao, Werner.












No comments:

Post a Comment