Saturday 16 January 2010

De-sensibilisatie...

Wauw, wat een woord. Ik ben al sinds mensenheugenis blijkbaar allergisch voor van alles en nog wat. Katten, boompollen, gras, huisstof mijt. Een van mijn eerste blog verhaaltjes gaat daar zelfs over. Nu is het sinds we verhuisd zijn naar Heidelberg, wat een rood gebied is qua allergieën, begrijpelijkerwijs erger geworden. Zo erg dat ik 2x na een heftige aanval van een stokkende adem, bij een KNO arts ben geweest welke mij vertelde dat ik er wat tegen moet doen omdat er een grote kans is dat ik astma krijg wanneer ik het onbehandeld laat. Wauw, astma dacht ik. Heeft niet iedereen daar een beetje last van (met name de rokers)? Dat is toch helemaal niet zo levensbedreigend? Echt wel dus.


Nu, haar voorstel was om aan een 'desensibilisirungskur' mee te doen. Oftewel dan wordt ik bewust met extra-geconcentreerd spul waartegen ik hoogst-allergisch ben ingespoten, en dat over een tijdsperiode met steeds een verhoogde dosis. Met een enorm hoge (95%) kans van slagen dat ik daarna genezen ben. Nu, dat klinkt niet verkeerd, toch? Tja, er zijn wel wat haken en hogen, waar ik naderhand achterkwam. Neem nu de periode. We hebben het hier over 3 jaar. En frequentie? In het begin elke week, voor 9 weken, dan elke 2 weken, voor 18 weken, dan elke maand, en dat blijft zo. En het medicijn? Elke keer word ik ingespoten met een hogere dosis van een samengesteld medicijn, speciaal voor mij gemaakt met mijn stoffen waartegen ik allergisch ben. Welke 'per stof' ongeveer 300 euro kost. Op jaarbasis. Ik heb er 4: de els, de berk, huisstof mijt en katten. Kching: Of ik 1200 euro bij de apotheek wil betalen. Toen ik al bijna begon te huilen maakte de apothekersassistente de juiste opmerking: cash of met kaart betalen...


Ok. En dan nu het mooie: de prik moet elke keer na een precieze periode gespoten worden, geen dag ervoor of erna. Dus ik heb gekozen voor mijn vrijdagmorgen. En afgelopen vrijdag was het dan ook zover. Ik heb mijn vrouw en kind meegenomen (geniaal dat ik dat ook eens schrijven kan) naar de praktijk, de medicijnen en de spuiten. Half uurtje gewacht eer ik aan de beurt was en toen geprikt. 2x geprikt. Dus in de komende 9 weken word ik niet 9x geprikt, nee, ik word 18x geprikt. En waar prikken ze? Op een niet toegankelijke plek: boven de elleboog aan de achterkant van je bovenarm. Ik ben geen prikheld en daarom altijd wat aangespannen. Jammer genoeg deed de linkse prik zeer. Rechts heb ik niet gevoeld. Pas na 5 minuten. Toen had ik links wat pijnen en rechts onwijze jeuk. Nou ja, dat gaat wel over. Ik kan er zalfjes op doen.

Vandaag, 1 dag later, heb ik links en rechts een rode ronde vlek. Links wel 12cm in diameter, rechts niet zo groot. Links doet het ook nog zeer, en ik zag tot mijn verbazing dat de spieren aan de linkerzijde verslapten. Mijn linker bovenarm ziet er nu uit alsof ik al 70 ben, met dat hangende gedeelte er onderaan. Ik verheug me enorm: dit was de 1ste keer. Volgende week gaat de dosis al omhoog. Waarschijnlijk ziet dan zaterdags mijn hele arm eruit als van een 80-jarige.


Ze zouden buiten de-sensibilisatie van mijn allergie, ook de-sensibilisatie van mijn gedachten mogen doen. Het is namelijk erg vermoeiend.



No comments:

Post a Comment